April 19, 2024

How Much to insurance a Car: (2023) |গাড়ির নামে কিভাবে ইন্সুরেন্স করবেন?

  1. how-much-to-insurance-a-car-bangla-article

What is Insurance?

The word insurance is an English word, which means insurance in Bengali. Life, cars, companies, etc. can end the golden days of everything, one day the Aadhaar can come down, so insurance or insurance is done as a backup.

Why is insurance done?

If I say why insurance or insurance is done in a little detail, then hopefully you will be benefited to understand a lot. Suppose you have a two-wheeler motorcycle or bike with which you carry a passenger and run the household. But it was found that the car broke down due to an accident. Or suppose your car has been stolen, then how will your family run now? You don’t even have the money you have, like buying a new car.

At this time, there may not be any people to stand by your side, or even if there is no one to help with money. If you have an insurance in this difficult time, then there is no reason for tension because the money that was deposited as a result of insurance or the money that the company is supposed to give in the event of an accident, you will not have to face any problem in buying a new car.

How is car insurance done?

According to my knowledge, there are many insurance companies sub-branches or sub-branches in every district, you can go to any company and make an insurance in the name of your car. But yes, you will first know that any insurance company is trusted and has been behaving well with customers for a long time.

Which company do you think should be insured in Bangladesh for car insurance?

There are usually two types of car insurance in Bangladesh.
1. First-party or comprehensive insurance policy.
2. The third party.
Now if you do a third-party insurance policy, then you can do it from any insurance company. For example, Dhaka Insurance Company.
And if the first party is doing the policy, then my first choice is ‘General Insurance Corporation’.

    ইন্সুরেন্স কি?

ইন্সুরেন্স শব্দটি হলো একটি ইংরেজী শব্দ, এর বাংলা অর্থ হলোঃ বীমা। লাইফ, কার, কোম্পানি ইত্যাদি  সবকিছুরই সোনালী দিন ফুরিয়ে একদিন আধার নেমে আসতে পারে, সুতরাং এর ব্যাকআপ হিসেবেই বীমা বা ইন্সুরেন্স করা হয়।

ইন্সুরেন্স কেন করা হয়?

ইন্সুরেন্স বা বীমা কেন করা হয় এটিকে যদি একটু ডিটেইলসে বলি তাহলে অনেকটা বুঝতে আপনাদের সুবিধা হবে আশাকরি। ধরুন আপনার একটি দুই চাকার মোটরসাইকেল বা বাইক রয়েছে যেটি দিয়ে আপনি পেসেন্জার বহন করে সংসার চালিয়ে থাকেন। কিন্তু দেখা গেলো কোনো এক দুর্ঘটনারনার ফলে গাড়িটি ভেঙ্গে গেলো। অথবা মনে করুন আপনার গাড়িটি চুরি হয়ে গেলো তাহলে এখন আপনার সংসার চলবে কিভাবে? আপনার কাছে জমানো টাকা পয়সাও নেই, নতুন একটি গাড়ি কেনার মতো।

এই সময়ে আপনার পাশে দাড়ানোর মতো কোনো লোক নাও থাকতে পারে, অথবা থাকলেও টাকা পয়সা দিয়ে সহযোগিতা করার মতো কেউই নেই। এই কঠোর সময়ে আপনার যদি একটি ইন্সুরেন্স করা থাকে তাহলে তো টেনশনের কোনো কারনেই নেই কারন বীমা করার ফলে যে টাকাটা জমা করা হয়েছিল বা কোম্পানি কোনো দূর্ঘটনা হলে যে টাকাটা দেওয়ার কথা ওইটা পাওয়ার ফলে নতুন একটি গাড়ি ক্রয় করতেও কোনো প্রকার সমস্যার সম্মুখীন হতে হবে না।

গাড়ি ইন্সুরেন্স কিভাবে করা হয়?

আমার জানামতে প্রতিটি জেলায় অনেক অনেক ইন্সুরেন্স কোম্পানির সাব শাখা বা উপশাখা রয়েছে, আপনি যেকোনো কোম্পানীতে গিয়েই আপনার গাড়ির নামে একটা ইন্সুরেন্স করে আসতে পারেন। তবে হ্যা আপনি সর্বপ্রথম ভালোভাবে জেনেশুনে নিবেন যে কোন  ইন্সুরেন্স কোম্পানীটি ট্রাস্টেড এবং দীর্ঘদিন ধরে কাস্টমারদের সাথে ভালো ব্যবহার করে আসছে।

গাড়ীর বীমার জন্য বাংলাদেশে কোন কোম্পানির বীমা করা উচিত বলে আপনি মনে করেন?

বাংলাদেশে সাধারনত দুই ধরনের গাড়ি বীমা হয়ে থাকে।
১। প্রথম পক্ষ বা কম্প্রিহেন্সিভ বীমা পলিসি।
২। তৃতীয় পক্ষ।
এখন আপনি যদি তৃতীয় পক্ষ বীমা পলিসি করেন তা হলে যে কোনো বীমা কোম্পানি থেকে করতে পারেন। যেমনঃ ঢাকা ইন্সুরেন্স কোম্পানি।
আর যদি প্রথম পক্ষ পলিসি করেন তাহলে আমার প্রথম পছন্দ ‘সাধারণ বীমা কর্পোরেশন’।